Heeft uw kind rond de geboorte een hersenbeschadiging opgelopen? Cerebrale Parese (CP) is dan een veelvoorkomende diagnose. De ontwikkeling van uw kind kan dan langzamer of anders verlopen. Vaak merkt u dat uw kind anders beweegt, moeite heeft met bijvoorbeeld spreken en eten en drinken. Ook kan het voorkomen dat uw kind één van de armen minder goed gebruikt. Hij of zij gebruikt bij voorkeur de andere arm, waardoor het functioneren van de aangedane arm niet verbetert en soms zelfs verslechtert.

Wat is de Piratengroep?

De Piratengroep is een behandelvorm voor kinderen met een verminderde armfunctie. Ergotherapeuten en groepsleiding stimuleren de kinderen om de aangedane arm en hand in te zetten. De kinderen leren, verkleed als piraat, spelenderwijs de piratenarm en -hand te versterken en de mogelijkheden van de arm en hand te benutten.

Voor wie is de Piratengroep?

De Piratengroep is een behandelvorm voor kinderen met een verminderde armfunctie, meestal als gevolg van CP. In de Piratengroep leren kinderen in de leeftijd vanaf twee jaar op plezierige en speelse wijze meer gebruik te maken van hun aangedane arm.

Hoe ziet de behandeling in de Piratengroep eruit?

De groep bestaat uit vier tot zes kinderen die zich verkleden als piraat. Met een mitella, ook wel sling genaamd, wordt de niet aangedane arm buiten spel gezet. De kinderen leren om alles met hun andere hand te doen: de ‘piratenhand’. Ze zwaaien met hun zwaard, eten met een vork, drinken een piratenborrel, doen spelletjes en nog veel meer. Er wordt gebruik gemaakt van speciaal ingerichte lokalen en van prikkelende, stimulerende materialen, spel, liedjes en muziek.

Drie middagen per week komen de kinderen gedurende negen weken bij elkaar. De laatste drie weken leren ze zonder de sling de nieuwe vaardigheden toe te passen bij allerlei tweehandige dagelijkse activiteiten. Zoals spelen met duplo, knutselen, fietsen, klimmen, aan- en uitkleden en eten en drinken.

Het werken in een groep werkt stimulerend en uitdagend. In de Piratengroep wordt gebruik gemaakt van een pedagogisch kader om de kinderen een veilige leeromgeving te bieden. Meer informatie over deze systematiek van Timmers-Huijgens is te vinden in ‘methode peutergroepen’.

Betrokkenheid ouders | Samen thuis oefenen

Ieder kind oefent die vaardigheden waarvan de ouders of het kind zelf vooraf hebben aangegeven dat ze belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het kind. Uitgangspunt is een zo groot mogelijke zelfredzaamheid. De betrokkenheid en inzet van de ouders is hierbij van essentieel belang. Dit is ook bepalend voor het blijven gebruiken van de nieuwe vaardigheden op de langere termijn, ook als de Piratengroep is afgelopen.

“Ik was vanaf het begin gelijk enthousiast over de Piratengroep. Ik zag veel ontwikkeling bij Natalia, in de fijne motoriek en de houding van haar handje. Aan het einde van de Piratengroep was dat veel beter geworden. Dat bleek ook uit het eindresultaat, ze had heel goede resultaten. Onze wens was dat ze met beide handjes zichzelf kon aankleden, naar de wc kon (maillot uit- en aandoen, knoopjes open- en dichtdoen, rits openen en sluiten) en kon knippen en knutselen. Dat is gelukt! Ze gebruikt haar linkerhand nu automatisch en op een natuurlijke manier. De begeleiders hebben dit heel professioneel en enthousiast aangepast, met veel geduld. En de kindjes krijgen tijdens de groep veel persoonlijke begeleiding, dat hielp Natalia heel goed. Daar ben ik erg dankbaar voor.”

Natalia met moeder ElenaNatalia heeft Cerebrale Parese en een verminderde linkerhand-functie

Wat is het effect?

Uit onderzoek blijkt dat het stimuleren van het gebruik van de aangedane arm en hand goede resultaten geeft. Hiervoor zijn onder andere methoden ontwikkeld waarbij het kind wordt ‘gedwongen’ om de aangedane arm en hand te gebruiken. Dit wordt modified Constraint Induced Movement Therapy (mCIMT) genoemd. De Piratengroep is een combinatie van mCIMT en bimanuele therapie (BIT), een zogenaamde hybride CIMT. Onderzoek naar het effect heeft goede resultaten opgeleverd. De resultaten van elke piraat worden bij de behandeling gemeten. Door voor- en nametingen te vergelijken wordt duidelijk wat het effect van de behandeling is.