“Mijn belangrijkste taak als receptioniste/telefoniste is om mensen zich welkom te laten voelen. Patiënten, bezoekers, collega’s, de postbode, wie dan ook. Samen met mijn collega’s ben ik het visitekaartje van de organisatie. Ik doe mijn uiterste best om iedereen zo goed en snel mogelijk te woord te staan en door te verwijzen naar de juiste persoon of afdeling. Niets is zo vervelend om van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Maar ik doe meer dan dat: personeelspassen uitgeven, invoeren van nieuwe patiënten, parkeerabonnementen verstrekken, fietsen uitlenen, bloemen bestellen, post verwerking. En bij meldingen van de bedrijfshulpverlening sta ik in contact met de hulpdiensten. Ik vergeet nu vast nog wat, we doen ook zoveel bij de receptie! Binnen ons team heb ik een coördinerende rol, dat maakt mijn werk extra uitdagend.

Om dit werk goed te doen, moet je nieuwsgierig zijn

Als receptioniste/telefoniste is geen dag hetzelfde. Ik raak dan ook nooit uitgepraat over mijn werk. Het contact met al die verschillende mensen is zo leuk en verveelt nooit. Als ik mensen kan laten lachen of ergens mee kan helpen, maakt dat me blij. Bijvoorbeeld iemand die wordt opgenomen en samen met zijn partner binnenkomt. Vaak zenuwachtig en zoekend. Ik verwelkom ze en zeg dat we ze verwachten, bied ze een kopje koffie aan en maak een praatje. Dat is een fijne binnenkomer, ondanks dat de reden van hun komst meestal niet leuk is. Of een collega die een vraag stelt: als ik het antwoord zelf niet weet, verwijs ik ze door. Wanneer ik die collega de keer daarop zie, informeer ik óf en hoe het is opgelost, zodat ik er ook van leer. Nieuwe gezichten houd ik in de gaten. Ik vraag mensen naar hun naam of afdeling. Om dit werk goed te doen, moet je nieuwsgierig zijn. Hoe meer je weet, hoe beter je kunt helpen!

Hoe mooi is het als jouw werk ertoe doet!

Bij toeval ben ik in dit werk gerold en ik hoop het nog lang te blijven doen. De Hoogstraat voelt als een warm bad. De mensen, de sfeer, de betrokkenheid en inzet van iedereen, ongeacht wat ze doen. Mensen komen hier met allerlei vragen. Ik kan ze helpen of laten lachen. Mijn werk wordt gewaardeerd. Als receptionist/telefonist kun je wat betekenen voor mensen. Het is mooi dat mijn werk ertoe doet!”