De Hoogstraat
 
BLOG Brainwave: Jong geleerd is oud gaan staan BLOG Brainwave: Jong geleerd is oud gaan staan

Dr. Olaf Verschuren doet onderzoek op het gebied van fysieke activiteiten binnen de neurologische revalidatie.

‘Mijn dochter gaat naar groep 3. Ze heeft erg veel zin om te gaan leren lezen en schrijven van de juf die ze ook in groep 1 had. Toen ik haar vroeg wat ze in groep 1 van deze juf had geleerd, schrok ik van haar antwoord: “In groep 1 heb ik leren stilzitten.”

En laat dat stilzitten nu net het gedrag zijn dat ik als onderzoeker vanuit Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht probeer te veranderen binnen de revalidatie (en daarbuiten).
Langdurig stilzitten is namelijk niet gezond. Als we zitten afwisselen met staan en kleine beweegmomentjes, boeken we al een behoorlijke gezondheidswinst.

Om dit beter te begrijpen kunnen we zitten en fysieke activiteiten het best vergelijken met de versnellingen in een auto: zitten is vergelijkbaar met ‘reverse’. Alle processen in het lichaam gaan achteruit: zuurstoftransport, hormoonhuishouding en HDL-cholesterol (het goede cholesterol). Het lichaam wordt een kweekvijver voor (chronische) aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, en verschillende vormen van kanker.

Om de vergelijking met de versnellingen verder door te trekken: schakelen naar de 1e  versnelling betekent: gaan staan. Het energieverbruik gaat omhoog omdat we spieren aanspannen. Daarmee worden belangrijke lichaamsfuncties weer geactiveerd. Het lichaam ontwaakt uit de ‘standby’ modus .

Doorschakelen naar de 2e versnelling is gelijk aan kleine beweegmomenten creëren; iedere 30 minuten ongeveer 40 stappen zetten richting keuken, koffiemachine of prullenbak. De 3e versnelling staat voor 30 minuten matig intensief bewegen per dag (de Nederlandse Norm Gezond Bewegen). Doorschakelen naar de 4e versnelling laat ons drie maal per week gedurende 20 minuten intensief sporten. Voor de mensen die graag nog actiever zijn, is er een mogelijkheid door te schakelen naar de 5e en 6e versnelling.

Deze indeling maakt inzichtelijk dat het ook voor niet-sportieve personen haalbaar is om in kleine stappen aan een gezondere leefstijl te werken. Uit ‘reverse’ komen en gaan schakelen is belangrijk. Ook de eerste versnelling is al een stap vooruit!

Deze gegevens zijn helaas niet bij iedereen bekend. En er is ook nog niet genoeg aandacht voor. Voor de juf van mijn dochter zou dit bruikbare kennis zijn. Jong geleerd is immers oud gedaan. Als kinderen jong meekrijgen wat gezond beweeggedrag is, is de kans groot dat zij dit de rest van hun leven onthouden. Zou het dan ook niet mooi zijn als toekomstige kinderen zouden zeggen “In groep 1 heb ik geleerd dat lang stilzitten slecht is.” Welke ideeën heeft u om leerkrachten hiervoor te motiveren?’

Dr. Olaf Verschuren, senior onderzoeker Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht


laatste nieuws

Promotie Teuni ten Brink

Promotie Teuni ten Brink

16-01-2018

Op 20 februari zal Teuni ten Brink haar proefschrift verdedigen in het Academiegebouw in Utrecht [...] » Lees verder

Wat zou u op de onderzoeksagenda in de kinderrevalidatie willen hebben?

Wat zou u op de onderzoeksagenda in de kinderrevalidatie willen hebben?

12-01-2018

Bent u ouder van een kind in de kinderrevalidatie? Laat ons weten welke onderwerpen u belangrijk vindt. [...] » Lees verder

EXPAND Publicatieprijs 2017 voor Tijn van Diemen

EXPAND Publicatieprijs 2017 voor Tijn van Diemen

11-01-2018

Tijn van Diemen, werkzaam in de Sint Maartenskliniek en het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht (samenwerking De Hoogstraat Revalidatie en UMC Utrecht), heeft de EXPAND Publicatieprijs 2017 van het Centrum voor Revalidatie van het UMCG gewonnen.
  [...] » Lees verder

BLOG Brainwave: Bewegen of beweging

BLOG Brainwave: Bewegen of beweging

03-01-2018

Het verwerken van visuele informatie lijkt een eenvoudige klus voor de hersenen. Promovendus Jasper Fabius vertelt wat er allemaal bij komt kijken. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Agenda

  • 01-02-2018

    Netwerkavond kinderrevalidatie

    18:15-20:30
    » Lees meer
» meer agenda

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief