De Hoogstraat
 
BLOG Brainwave: Gamification in therapie is meer dan spelletjes spelen BLOG Brainwave: Gamification in therapie is meer dan spelletjes spelen

Joep Janssen werkt als fysiotherapeut op de jeugdafdeling van De Hoogstraat. Daarnaast werkt hij als junior onderzoeker bij het Lectoraat Innovatie van Beweegzorg aan de Hogeschool Utrecht.

Al 10 jaar gamen jongeren op de jeugdafdeling. Door hun bevlogen en intense spelgedrag merken ze vaak pas achteraf dat ze flink hebben gewerkt. Er is inmiddels meer literatuur over de invloed van games op immersiveness, engagement en motivation in therapie. Deze effecten van gaming hebben we zelf ook terug gezien in verschillende projecten die wij samen met technische mensen van het Roessingh en/of de TU hebben uitgevoerd. Revalidanten met verschillende diagnoses, cognitieniveaus en leeftijden lieten zien dat hun motivatie voor bewegen omhoog ging tijdens het ‘spelen’ met een van onze interactieve games. Neurowetenschapper Raymond van Ee legde mij destijds 2 belangrijke dingen uit die onze applied game projecten sterker positioneerde:

1. Door multisensory input van stimuli in therapie ben je in staat sneller te leren.
2. Door reward-related te werken (zoals in games) trigger je de release van dopamine, dat fungeert als een soort smeerolie in de aanleg van het neurale netwerk.

Daarbij komt nog dat de interactieve games niet alleen iets geven, ze recorden ook d.m.v. sensortechniek het beweeggedrag. Dit levert een grote hoeveelheid relevante data van de revalidant op. Zo krijgen de revalidant, therapeuten en onderzoekers feedback op het (beweeg)gedrag van de revalidant. Een sluitend systeem.

Terwijl ik dit opschrijf zit ik in de trein op weg naar Philips op de High Tech Campus in Eindhoven. Ik ga daar samen met bovengenoemde neurowetenschapper een experiment uitvoeren met de Hololens. Een bril die een 3D filter over de realiteit neerlegt. Een van mijn wensen is namelijk om een soort trainingsbril te bouwen die de revalidant uitdaagt om zijn eigen specifieke oefeningen uit te voeren in een virtuele game-omgeving. We creëren zo een multisensorische therapie en maken dan van de revalidant een dopamine-junkie. En wat denk je…. alles wat de revalidant doet in de training wordt door sensoren getrackt en geanalyseerd, om vervolgens omgezet te worden in feedback aan de revalidant en zijn therapeut. Natuurlijk kijk ik mee in de training, maar samen met die bril zie ik 10x meer en leer ik de revalidant nog sneller begrijpen.

Ik dwaal af in gedachte. Wat een geluksvogel ben ik eigenlijk. Vanaf jongs af aan hebben spelletjes en spelregels een bijna dwangmatige positie in mijn bestaan ingenomen. Sommigen vinden het soms een tikkie autistiform, maar ik zie het meer als een verrijking die ik ook steeds meer begin te begrijpen. Zo daagde ik mijzelf als kind altijd uit om een bepaalde vaardigheid te verbeteren door tijd, moeilijkheidsgraad of context aan te passen. Alles onder het motto ‘alles is leuker als je er een uitdagend spelletje van maakt.’ Lucky me, ik kan in mijn beroepsleven gewoon verder met deze ‘tic’: gamemechanics, spelen nu ook een rol in mijn werkende leven binnen De Hoogstraat. Er gaat zelden een therapie voorbij waarin er geen spelelement verweven zit ten behoeve van het verhogen van motivatie, intensiteit of betrokkenheid van de revalidant.

Mensen worden vaak blij als ik over mijn werk vertel. Komt dat doordat ik mijn enthousiasme niet kan temmen of heeft het ook met de inhoud te maken? Ik weet het niet en voor beide is wat te zeggen. Als onderzoeker geloof ik sterk in wat ik doe en wat ik eerder als opeenvolgende toevalstreffers in mijn leven zag, worden steeds meer logische stappen.
 


laatste nieuws

Promotie Teuni ten Brink

Promotie Teuni ten Brink

16-01-2018

Op 20 februari zal Teuni ten Brink haar proefschrift verdedigen in het Academiegebouw in Utrecht [...] » Lees verder

Wat zou u op de onderzoeksagenda in de kinderrevalidatie willen hebben?

Wat zou u op de onderzoeksagenda in de kinderrevalidatie willen hebben?

12-01-2018

Bent u ouder van een kind in de kinderrevalidatie? Laat ons weten welke onderwerpen u belangrijk vindt. [...] » Lees verder

EXPAND Publicatieprijs 2017 voor Tijn van Diemen

EXPAND Publicatieprijs 2017 voor Tijn van Diemen

11-01-2018

Tijn van Diemen, werkzaam in de Sint Maartenskliniek en het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht (samenwerking De Hoogstraat Revalidatie en UMC Utrecht), heeft de EXPAND Publicatieprijs 2017 van het Centrum voor Revalidatie van het UMCG gewonnen.
  [...] » Lees verder

BLOG Brainwave: Bewegen of beweging

BLOG Brainwave: Bewegen of beweging

03-01-2018

Het verwerken van visuele informatie lijkt een eenvoudige klus voor de hersenen. Promovendus Jasper Fabius vertelt wat er allemaal bij komt kijken. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Agenda

  • 01-02-2018

    Netwerkavond kinderrevalidatie

    18:15-20:30
    » Lees meer
» meer agenda

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief