De Hoogstraat
 

Ieder zijn eigen (revalidatie)Pad

In het najaar van 2010 kreeg De Hoogstraat de kans om te starten met het project “Ieder zijn eigen (revalidatie)pad”.  Een project dat nastreeft om m.b.v. de iPad de zelfstandigheid, handelingsvrijheid én keuzevrijheid van mensen met ernstige lichamelijke beperkingen aantoonbaar te vergroten. De Hoogstraat kreeg hiervoor giften van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet (vanuit de revalidatieprijs van het Revalidatiefonds), van Stichting De Hoogstraat Orthopedietechniek, van Stichting De Hoogstraat Onderzoeksfonds en van Infoland.

Het project heeft een mooi resultaat opgeleverd o.a. de volgende mogelijkheden voor gebruik:


Omgevingsbesturing via tablet-pc

In het project Re-control ontwikkelde De Hoogstraat mogelijkheden om via een tablet-pc verschillende apparaten in de omgeving aan te sturen.

De iPad in de kinderrevalidatie en op de mytylschool

De iPad kan ingezet worden als vrijetijdsbesteding (o.a. bij het gamen) en als therapeutisch hulpmiddel; o.a. ter stimulering van de visuele ontwikkeling, de concentratie, de aandacht richten, de communicatie, plaatjes herkennen en matchen, foto's/filmpjes uit eigen omgeving bekijken om bijvoorbeeld gebaren in te slijpen, de motoriek. Ook sociaal gezien heeft het waarde; broertjes en zusjes spelen mee en helpen mee. Overal kan een kind ermee spelen, leren of muziek maken. Kinderen met problemen van de arm-handcoördinatie hebben met de iPad de mogelijkheid om te tekenen, te kleuren, of om bijvoorbeeld piano te spelen. In combinatie met de ipadhouder kan een kind ook liggend spelen of naar een filmpje kijken. De iPad sluit aan bij de belevingswereld van vele jongeren.
Het gebruiksgemak is groot, het typen op de iPad biedt vaak zelfs een groter gebruiksgemak ten opzichte van een pen of toetsenbord. Ook de ouders zijn enthousiast; zij kunnen gemakkelijk zelf apps zoeken die bij het ontwikkelingsniveau van hun kind passen en deze toevoegen. De iPad is bovendien overal mee naar toe te nemen. De ontwikkeling van apps die aansluiten bij de Nederlandse lesstof, is volop in beweging.


De iPad in de revalidatie voor volwassen (neurorevalidatie)

Bij volwassenen met cognitieve beperkingen blijkt de iPad een mooie aanvulling te zijn. Als ondersteuning van het geheugen, door middel van een aantekeningen-app en een to-do-taken-app, krijgt de revalidant bijvoorbeeld  meer overzicht en controle. Het gebruik maken van stappenplannen (bijv. bij het koken) blijkt eveneens goed te werken. Ook foto’s en video’s blijken een goede ondersteuning voor het geheugen.
Het zoeken naar geschikte apps (passend bij de cognitieve problemen) kost tijd, maar het aanbod van geschikte apps groeit enorm.

Al met al is de conclusie dat de iPad enorm veel toepassingsmogelijkheden heeft. Toepassingen die - onafhankelijk van plaats -  te gebruiken zijn door kinderen en volwassenen met een beperking tijdens de therapie maar ook functioneel: gamen, communicatie, informatie, oriëntatie, agendavoering, geheugensteun, dossiervorming, werk, enzovoort. De mogelijkheden die ontdekt zijn zullen gewoon voortgezet en uitgebouwd worden.


Contact

Revalidatietechniek@dehoogstraat.nl

laatste nieuws binnen Onderzoek & innovatie

Promotie Teuni ten Brink

Promotie Teuni ten Brink

16-01-2018

Op 20 februari zal Teuni ten Brink haar proefschrift verdedigen in het Academiegebouw in Utrecht [...] » Lees verder

Wat zou u op de onderzoeksagenda in de kinderrevalidatie willen hebben?

Wat zou u op de onderzoeksagenda in de kinderrevalidatie willen hebben?

12-01-2018

Bent u ouder van een kind in de kinderrevalidatie? Laat ons weten welke onderwerpen u belangrijk vindt. [...] » Lees verder

EXPAND Publicatieprijs 2017 voor Tijn van Diemen

EXPAND Publicatieprijs 2017 voor Tijn van Diemen

11-01-2018

Tijn van Diemen, werkzaam in de Sint Maartenskliniek en het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht (samenwerking De Hoogstraat Revalidatie en UMC Utrecht), heeft de EXPAND Publicatieprijs 2017 van het Centrum voor Revalidatie van het UMCG gewonnen.
  [...] » Lees verder

BLOG Brainwave: Bewegen of beweging

BLOG Brainwave: Bewegen of beweging

03-01-2018

Het verwerken van visuele informatie lijkt een eenvoudige klus voor de hersenen. Promovendus Jasper Fabius vertelt wat er allemaal bij komt kijken. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Recente  publicatie  kenniscentrum

  Alsem MW, Van Meeteren KM, Verhoef M, Schmitz MJWM, Jongmans MJ, Meily-Visser JMA, Ketelaar M.

Co-creation of a digital tool for the empowerment of parents of children with physical disabilities.

Res Involv Engagem. 2017 Dec 11;3:26.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief