De Hoogstraat
Steun ons!
 

Invloed leerbaarheid en inzicht op revalidatie


In de laatste decennia is er steeds meer aandacht gekomen voor cognitieve beperkingen ten gevolge van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Uit eerder onderzoek is gebleken dat naast cognitie, ook inzicht en leerbaarheid door clinici worden beschouwd als belangrijke factoren voor het beloop en succes van de revalidatie. Over deze twee factoren is echter nog weinig bekend. Meer kennis over inzicht en leerbaarheid biedt mogelijkheden voor zowel patiënten als behandelaars om de kennis te vergroten over de sterke en zwakke punten van de patiënt wat betreft leren en revalideren. Dit zou kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van betere behandelprogramma’s voor patiënten met NAH. Daarom is in deze studie gekeken naar de invloed van deze factoren op het succes van de revalidatie.


Projectgroep

Drs. H. Boosman, onderzoeker
Prof. dr. C.M. van Heugten
Prof.dr. J.M.A. Visser-Meily
Dr. I. Winkens

Onderzoeksinstituut

- Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht
- Universiteit Maastricht


Deelnemende instellingen

- Adelante, Hoensbroek
- De Hoogstraat Revalidatie, Utrecht
- Tolbrug, ’s-Hertogenbosch
- Reade, Amsterdam
- Rijndam, Rotterdam


Planning

De studie is gestart in september 2010 en had een looptijd van vier jaar.


Financiering

Dit onderzoek is onderdeel van het programma ‘Hersenen & Cognitie – Maatschappelijke Innovatie in gezondheidszorg, educatie en veiligheid (HCMI). Het HCMI opereert onder het bredere Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC) en wordt gefinancierd vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES).


Contact

Hileen Boosman


Publicaties


Boosman H, Visser-Meily JMA, Winkens I, van Heugten CM. Clinicians’ views on learning in brain injury rehabilitation. Brain Injury. 2013;27, 685–688.


Boosman H, van Heugten CM, Post MWM, Visser-Meily JMA. Validity and feasibility of a learning style instrument for brain injury rehabilitation. Disability and Rehabilitation. 2013;35:1783-1789.


Boosman H, Visser-Meily JMA, Post MWM, Lindeman E, van Heugten CM. Exploring the relation between learning style and cognitive impairment in patients with acquired brain injury, Neuropsychological Rehabilitation. 2012;22:26-39.

laatste nieuws binnen Onderzoek & innovatie

Stappen in gezinsgerichte zorg

Stappen in gezinsgerichte zorg

22-05-2018

Internationale belangstelling voor de ontwikkeling van thuisconsulten in de kinderrevalidatie. [...] » Lees verder

Publicatie Kenniscentrum

Publicatie Kenniscentrum

08-05-2018

Wat te doen aan houdingsadviezen bij kinderen met cerebrale parese die een dreigende heuplateralisatie hebben: wat zegt de literatuur hierover?
  [...] » Lees verder

NVDG Basiscursus Dwarslaesie | 22 en 23 november

NVDG Basiscursus Dwarslaesie | 22 en 23 november

02-05-2018

Ben je ergotherapeut, fysiotherapeut of sporttherapeut en werkzaam in een revalidatiecentrum? Dan ben je van harte welkom op de tweedaagse NVDG Basiscursus Dwarslaesie op donderdag 22 en vrijdag 23 november 2018 bij De Hoogstraat. [...] » Lees verder

BLOG Brainwave: Vandaag belde ik een patiënt

BLOG Brainwave: Vandaag belde ik een patiënt

01-05-2018

PhD student Remko van Eenennaam doet onderzoek om de zorg voor patiënten met ALS te verbeteren. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Agenda

  • 10-07-2018

    Symposium Eigen regie en betrokkenheid van ouders

    10:00-16:00
    » Lees meer
» meer agenda

Recente  publicatie  kenniscentrum

  De Graaf JA, Van Mierlo ML, Post MW, Achterberg WP, Kappelle LJ, Visser-Meily JMA.

Long-term restrictions in participation in stroke survivors under and over 70 years of age.

Disabil Rehabil. 2018 Mar;40(6):637-645

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief