De Hoogstraat
 

Invloed leerbaarheid en inzicht op revalidatie


In de laatste decennia is er steeds meer aandacht gekomen voor cognitieve beperkingen ten gevolge van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Uit eerder onderzoek is gebleken dat naast cognitie, ook inzicht en leerbaarheid door clinici worden beschouwd als belangrijke factoren voor het beloop en succes van de revalidatie. Over deze twee factoren is echter nog weinig bekend. Meer kennis over inzicht en leerbaarheid biedt mogelijkheden voor zowel patiënten als behandelaars om de kennis te vergroten over de sterke en zwakke punten van de patiënt wat betreft leren en revalideren. Dit zou kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van betere behandelprogramma’s voor patiënten met NAH. Daarom is in deze studie gekeken naar de invloed van deze factoren op het succes van de revalidatie.


Projectgroep

Drs. H. Boosman, onderzoeker
Prof. dr. C.M. van Heugten
Prof.dr. J.M.A. Visser-Meily
Dr. I. Winkens

Onderzoeksinstituut

- Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht
- Universiteit Maastricht


Deelnemende instellingen

- Adelante, Hoensbroek
- De Hoogstraat Revalidatie, Utrecht
- Tolbrug, ’s-Hertogenbosch
- Reade, Amsterdam
- Rijndam, Rotterdam


Planning

De studie is gestart in september 2010 en had een looptijd van vier jaar.


Financiering

Dit onderzoek is onderdeel van het programma ‘Hersenen & Cognitie – Maatschappelijke Innovatie in gezondheidszorg, educatie en veiligheid (HCMI). Het HCMI opereert onder het bredere Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC) en wordt gefinancierd vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES).


Contact

Hileen Boosman


Publicaties


Boosman H, Visser-Meily JMA, Winkens I, van Heugten CM. Clinicians’ views on learning in brain injury rehabilitation. Brain Injury. 2013;27, 685–688.


Boosman H, van Heugten CM, Post MWM, Visser-Meily JMA. Validity and feasibility of a learning style instrument for brain injury rehabilitation. Disability and Rehabilitation. 2013;35:1783-1789.


Boosman H, Visser-Meily JMA, Post MWM, Lindeman E, van Heugten CM. Exploring the relation between learning style and cognitive impairment in patients with acquired brain injury, Neuropsychological Rehabilitation. 2012;22:26-39.

laatste nieuws binnen Onderzoek & innovatie

BLOG Brainwave: Melk en meer: over behoeften in de zorg

BLOG Brainwave: Melk en meer: over behoeften in de zorg

03-10-2017

Psycholoog en onderzoeker Maarten Fischer schrijft over autonomie, competentie en verbondenheid. [...] » Lees verder

Landelijk publieksonderzoek over navigeren

Landelijk publieksonderzoek over navigeren

22-09-2017

Hoe kan het dat de ene persoon weleens verdwaalt en de ander een wandelend kompas lijkt? Het Weekend van de Wetenschap roept heel Nederland op mee te doen aan het onderzoek naar navigeren.
  [...] » Lees verder

Publicatie: Het hebben van vertrouwen in relatie tot secundaire gezondheidsproblemen bij mensen met een dwarslaesie

Publicatie: Het hebben van vertrouwen in relatie tot secundaire gezondheidsproblemen bij mensen met een dwarslaesie

22-09-2017

Een systematische review en meta-analyse gepubliceerd in Archives of Physical Medicine and Rehabilitation.
  [...] » Lees verder

Posterpresentatie congres AACPDM

Posterpresentatie congres AACPDM

14-09-2017

Deze week zijn Marjolijn Ketelaar en Chris Gmelig Meyling in Montreal, Canada. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Recente  publicatie  kenniscentrum

Van Lieshout ECC, Visser-Meily JMA, Neggers SFW, Van der Worp HB, Dijkhuizen RM.

Brain stimulation for arm recovery after stroke (B-STARS): protocol for a randomised controlled trial in subacute stroke patients.

BMJ Open. 2017 Aug 28;7(8):e016566.

B-STARS is de afkorting voor Brain-Stimulation for Arm Recovery after Stroke. Kort gezegd houdt de B-STARS studie zich bezig met het bevorderen van armherstel na een beroerte door middel van hersenstimulatie.

In dit onderzoek wordt er gebruik gemaakt van niet-invasieve hersenstimulatie. Transcraniële magnetische stimulatie (TMS) om precies te zijn. Het is een vrij korte en pijnloze behandeling waarbij er een spoel op de schedel wordt geplaatst op de plek waar de hersenen onder andere de motoriek aanstuurt.

In dit protocol artikel wordt uitvoerig beschreven op wat voor manier deze studie wordt uitgevoerd. Zo vindt het onderzoek bijvoorbeeld plaats in revalidatiecentrum De Hoogstraat en duurt de behandeling 10 dagen.  


 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief