De Hoogstraat
 

Invloed leerbaarheid en inzicht op revalidatie


In de laatste decennia is er steeds meer aandacht gekomen voor cognitieve beperkingen ten gevolge van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Uit eerder onderzoek is gebleken dat naast cognitie, ook inzicht en leerbaarheid door clinici worden beschouwd als belangrijke factoren voor het beloop en succes van de revalidatie. Over deze twee factoren is echter nog weinig bekend. Meer kennis over inzicht en leerbaarheid biedt mogelijkheden voor zowel patiënten als behandelaars om de kennis te vergroten over de sterke en zwakke punten van de patiënt wat betreft leren en revalideren. Dit zou kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van betere behandelprogramma’s voor patiënten met NAH. Daarom is in deze studie gekeken naar de invloed van deze factoren op het succes van de revalidatie.


Projectgroep

Drs. H. Boosman, onderzoeker
Prof. dr. C.M. van Heugten
Prof.dr. J.M.A. Visser-Meily
Dr. I. Winkens

Onderzoeksinstituut

- Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht
- Universiteit Maastricht


Deelnemende instellingen

- Adelante, Hoensbroek
- De Hoogstraat Revalidatie, Utrecht
- Tolbrug, ’s-Hertogenbosch
- Reade, Amsterdam
- Rijndam, Rotterdam


Planning

De studie is gestart in september 2010 en had een looptijd van vier jaar.


Financiering

Dit onderzoek is onderdeel van het programma ‘Hersenen & Cognitie – Maatschappelijke Innovatie in gezondheidszorg, educatie en veiligheid (HCMI). Het HCMI opereert onder het bredere Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC) en wordt gefinancierd vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES).


Contact

Hileen Boosman


Publicaties


Boosman H, Visser-Meily JMA, Winkens I, van Heugten CM. Clinicians’ views on learning in brain injury rehabilitation. Brain Injury. 2013;27, 685–688.


Boosman H, van Heugten CM, Post MWM, Visser-Meily JMA. Validity and feasibility of a learning style instrument for brain injury rehabilitation. Disability and Rehabilitation. 2013;35:1783-1789.


Boosman H, Visser-Meily JMA, Post MWM, Lindeman E, van Heugten CM. Exploring the relation between learning style and cognitive impairment in patients with acquired brain injury, Neuropsychological Rehabilitation. 2012;22:26-39.

laatste nieuws binnen Onderzoek & innovatie

Uitzending Wie Maakt Het Verschil? 16 juni | Peter Timofeeff vertelt over zijn revalidatie

Uitzending Wie Maakt Het Verschil? 16 juni | Peter Timofeeff vertelt over zijn revalidatie

12-06-2017

In samenwerking met de Hersenstichting maakte Omroep Max een programma ‘Wie maakt Het Verschil?’ Een van de afleveringen gaat over het ontstaan en de behandeling van een beroerte. [...] » Lees verder

Hulp gezocht voor PEDI-CAT onderzoek

Hulp gezocht voor PEDI-CAT onderzoek

09-06-2017

Ouders van kinderen van 12 t/m 20 jaar zonder lichamelijke of verstandelijke beperking of chronische aandoening (lichamelijk/psychisch) doe mee aan dit eenmalige onderzoek waarbij je een bijdrage levert aan de kinderrevalidatie! [...] » Lees verder

Partners delen kennis tijdens bijeenkomst Inspanningsfysiologie - vrijdag 9 juni

Partners delen kennis tijdens bijeenkomst Inspanningsfysiologie - vrijdag 9 juni

08-06-2017

Vrijdag 9 juni delen samenwerkingspartners Rijndam Revalidatie, UMCG Centrum voor Revalidatie en De Hoogstraat Revalidatie hun expertise op het gebied van ‘Inspanningsfysiologie’. [...] » Lees verder

Publicatie

Publicatie

01-06-2017

Neglect komt vaak voor meteen na een beroerte. Patiënten met neglect negeren één kant van de ruimte, terwijl ze niet blind zijn. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Recente  publicatie  kenniscentrum

Biering-Sørensen F, Alexander MS, van Asbeck FW, Donovan W, Krassioukov A, Post MW.

Version 1.1 of the international spinal cord injury skin and thermoregulation function basic data set.

Spinal Cord. 2017 Jun;55(6):566-569

 
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief