De Hoogstraat
Steun ons!
 

Invloed leerbaarheid en inzicht op revalidatie


In de laatste decennia is er steeds meer aandacht gekomen voor cognitieve beperkingen ten gevolge van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Uit eerder onderzoek is gebleken dat naast cognitie, ook inzicht en leerbaarheid door clinici worden beschouwd als belangrijke factoren voor het beloop en succes van de revalidatie. Over deze twee factoren is echter nog weinig bekend. Meer kennis over inzicht en leerbaarheid biedt mogelijkheden voor zowel patiënten als behandelaars om de kennis te vergroten over de sterke en zwakke punten van de patiënt wat betreft leren en revalideren. Dit zou kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van betere behandelprogramma’s voor patiënten met NAH. Daarom is in deze studie gekeken naar de invloed van deze factoren op het succes van de revalidatie.


Projectgroep

Drs. H. Boosman, onderzoeker
Prof. dr. C.M. van Heugten
Prof.dr. J.M.A. Visser-Meily
Dr. I. Winkens

Onderzoeksinstituut

- Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht
- Universiteit Maastricht


Deelnemende instellingen

- Adelante, Hoensbroek
- De Hoogstraat Revalidatie, Utrecht
- Tolbrug, ’s-Hertogenbosch
- Reade, Amsterdam
- Rijndam, Rotterdam


Planning

De studie is gestart in september 2010 en had een looptijd van vier jaar.


Financiering

Dit onderzoek is onderdeel van het programma ‘Hersenen & Cognitie – Maatschappelijke Innovatie in gezondheidszorg, educatie en veiligheid (HCMI). Het HCMI opereert onder het bredere Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC) en wordt gefinancierd vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES).


Contact

Hileen Boosman


Publicaties


Boosman H, Visser-Meily JMA, Winkens I, van Heugten CM. Clinicians’ views on learning in brain injury rehabilitation. Brain Injury. 2013;27, 685–688.


Boosman H, van Heugten CM, Post MWM, Visser-Meily JMA. Validity and feasibility of a learning style instrument for brain injury rehabilitation. Disability and Rehabilitation. 2013;35:1783-1789.


Boosman H, Visser-Meily JMA, Post MWM, Lindeman E, van Heugten CM. Exploring the relation between learning style and cognitive impairment in patients with acquired brain injury, Neuropsychological Rehabilitation. 2012;22:26-39.

laatste nieuws binnen Onderzoek & innovatie

Symposium Thuis in Dwarslaesiezorg

Symposium Thuis in Dwarslaesiezorg

05-09-2018

Ben je thuiszorgverpleegkundige en wil je jouw kennis vergroten over zorg bij mensen met een dwarslaesie? [...] » Lees verder

BLOG Brainwave: Waarom niet zus-en-me-zo?

BLOG Brainwave: Waarom niet zus-en-me-zo?

01-09-2018

Over het ontwikkelen van een wetenschappelijke richtlijn Dwarslaesierevalidatie. Door Casper van Koppenhagen, revalidatiearts in het UMC Utrecht. [...] » Lees verder

Website www.wijencp.nl door en voor jongeren met CP

Website www.wijencp.nl door en voor jongeren met CP

19-07-2018

Prachtige www.wijencp.nl is een van de resultaten van onderzoek Participatie in Perspectief (PiP) [...] » Lees verder

De Hoogstraat Revalidatie ontwikkelt nieuwe methodiek rapporteren: DOKA/HOKA

19-07-2018

Momenteel wordt er door de projectgroep en (oud-) revalidanten gewerkt aan de voorbereidingen van de inrichting van het Patiëntenportaal. (Ouders van) revalidanten en naasten krijgen daarmee toegang tot hun dossier met medische gegevens, zoals verslagen en de voortgang van de behandeling. Een heldere, eenduidige rapportage van de behandelingen is daarbij van essentieel belang. Om aan deze eis te voldoen heeft De Hoogstraat een nieuwe methodiek ontwikkeld voor de dagrapportage (de decursus) van de behandelaars: de DOKA/HOKA. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Recente  publicatie  kenniscentrum

  Ten Brink AF, Matthijs Biesbroek J, Oort Q, Visser-Meily JMA, Nijboer TCW.

Peripersonal and extrapersonal visuospatial neglect in different frames of reference: A brain lesion-symptom mapping study.

Behav Brain Res. 2018 Jun 22. [Epub ahead of print]
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief