De Hoogstraat
Steun ons!
 

Invloed leerbaarheid en inzicht op revalidatie


In de laatste decennia is er steeds meer aandacht gekomen voor cognitieve beperkingen ten gevolge van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Uit eerder onderzoek is gebleken dat naast cognitie, ook inzicht en leerbaarheid door clinici worden beschouwd als belangrijke factoren voor het beloop en succes van de revalidatie. Over deze twee factoren is echter nog weinig bekend. Meer kennis over inzicht en leerbaarheid biedt mogelijkheden voor zowel patiënten als behandelaars om de kennis te vergroten over de sterke en zwakke punten van de patiënt wat betreft leren en revalideren. Dit zou kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van betere behandelprogramma’s voor patiënten met NAH. Daarom is in deze studie gekeken naar de invloed van deze factoren op het succes van de revalidatie.


Projectgroep

Drs. H. Boosman, onderzoeker
Prof. dr. C.M. van Heugten
Prof.dr. J.M.A. Visser-Meily
Dr. I. Winkens

Onderzoeksinstituut

- Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht
- Universiteit Maastricht


Deelnemende instellingen

- Adelante, Hoensbroek
- De Hoogstraat Revalidatie, Utrecht
- Tolbrug, ’s-Hertogenbosch
- Reade, Amsterdam
- Rijndam, Rotterdam


Planning

De studie is gestart in september 2010 en had een looptijd van vier jaar.


Financiering

Dit onderzoek is onderdeel van het programma ‘Hersenen & Cognitie – Maatschappelijke Innovatie in gezondheidszorg, educatie en veiligheid (HCMI). Het HCMI opereert onder het bredere Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC) en wordt gefinancierd vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES).


Contact

Hileen Boosman


Publicaties


Boosman H, Visser-Meily JMA, Winkens I, van Heugten CM. Clinicians’ views on learning in brain injury rehabilitation. Brain Injury. 2013;27, 685–688.


Boosman H, van Heugten CM, Post MWM, Visser-Meily JMA. Validity and feasibility of a learning style instrument for brain injury rehabilitation. Disability and Rehabilitation. 2013;35:1783-1789.


Boosman H, Visser-Meily JMA, Post MWM, Lindeman E, van Heugten CM. Exploring the relation between learning style and cognitive impairment in patients with acquired brain injury, Neuropsychological Rehabilitation. 2012;22:26-39.

laatste nieuws binnen Onderzoek & innovatie

Rolstoelvaardigheid  bij kinderen genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

Rolstoelvaardigheid bij kinderen genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

16-10-2018

Het onderzoek ‘Rolstoelvaardigheid bij kinderen’ van Marleen Sol is geselecteerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2018. [...] » Lees verder

Vernieuwde privacyverklaring

Vernieuwde privacyverklaring

11-10-2018

Het is u ongetwijfeld niet ontgaan dat er nieuwe Europese privacyregels (AVG) van kracht zijn geworden. Ook wij hebben maatregelen genomen om te zorgen dat we aan de nieuwe wetgeving voldoen.
  [...] » Lees verder

Prijs voor 'WijenCp'

Prijs voor 'WijenCp'

10-10-2018

Website www.WijenCP.nl is op de internationale WorldCPDay 2018 in de prijzen gevallen. [...] » Lees verder

25 uur op de fiets voor De Hoogstraat

25 uur op de fiets voor De Hoogstraat

19-09-2018

Afgelopen zaterdag klonk om 12.00 het startschot voor de bijna 50 fietsers die de uitdaging aangingen: 25 uur fietsen voor De Hoogstraat. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Recente  publicatie  kenniscentrum

  Verberne DPJ, Post MWM, Köhler S, Carey LM, Visser-Meily JMA, van Heugten CM.

Course of Social Participation in the First 2 Years After Stroke and Its Associations With Demographic and Stroke-Related Factors.

Neurorehabil Neural Repair. 2018 Sep 4:1545968318796341
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief