De Hoogstraat
 

Invloed leerbaarheid en inzicht op revalidatie


In de laatste decennia is er steeds meer aandacht gekomen voor cognitieve beperkingen ten gevolge van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Uit eerder onderzoek is gebleken dat naast cognitie, ook inzicht en leerbaarheid door clinici worden beschouwd als belangrijke factoren voor het beloop en succes van de revalidatie. Over deze twee factoren is echter nog weinig bekend. Meer kennis over inzicht en leerbaarheid biedt mogelijkheden voor zowel patiënten als behandelaars om de kennis te vergroten over de sterke en zwakke punten van de patiënt wat betreft leren en revalideren. Dit zou kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van betere behandelprogramma’s voor patiënten met NAH. Daarom is in deze studie gekeken naar de invloed van deze factoren op het succes van de revalidatie.


Projectgroep

Drs. H. Boosman, onderzoeker
Prof. dr. C.M. van Heugten
Prof.dr. J.M.A. Visser-Meily
Dr. I. Winkens

Onderzoeksinstituut

- Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht
- Universiteit Maastricht


Deelnemende instellingen

- Adelante, Hoensbroek
- De Hoogstraat Revalidatie, Utrecht
- Tolbrug, ’s-Hertogenbosch
- Reade, Amsterdam
- Rijndam, Rotterdam


Planning

De studie is gestart in september 2010 en had een looptijd van vier jaar.


Financiering

Dit onderzoek is onderdeel van het programma ‘Hersenen & Cognitie – Maatschappelijke Innovatie in gezondheidszorg, educatie en veiligheid (HCMI). Het HCMI opereert onder het bredere Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC) en wordt gefinancierd vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES).


Contact

Hileen Boosman


Publicaties


Boosman H, Visser-Meily JMA, Winkens I, van Heugten CM. Clinicians’ views on learning in brain injury rehabilitation. Brain Injury. 2013;27, 685–688.


Boosman H, van Heugten CM, Post MWM, Visser-Meily JMA. Validity and feasibility of a learning style instrument for brain injury rehabilitation. Disability and Rehabilitation. 2013;35:1783-1789.


Boosman H, Visser-Meily JMA, Post MWM, Lindeman E, van Heugten CM. Exploring the relation between learning style and cognitive impairment in patients with acquired brain injury, Neuropsychological Rehabilitation. 2012;22:26-39.

laatste nieuws binnen Onderzoek & innovatie

Promotie Teuni ten Brink

Promotie Teuni ten Brink

16-01-2018

Op 20 februari zal Teuni ten Brink haar proefschrift verdedigen in het Academiegebouw in Utrecht [...] » Lees verder

Wat zou u op de onderzoeksagenda in de kinderrevalidatie willen hebben?

Wat zou u op de onderzoeksagenda in de kinderrevalidatie willen hebben?

12-01-2018

Bent u ouder van een kind in de kinderrevalidatie? Laat ons weten welke onderwerpen u belangrijk vindt. [...] » Lees verder

EXPAND Publicatieprijs 2017 voor Tijn van Diemen

EXPAND Publicatieprijs 2017 voor Tijn van Diemen

11-01-2018

Tijn van Diemen, werkzaam in de Sint Maartenskliniek en het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht (samenwerking De Hoogstraat Revalidatie en UMC Utrecht), heeft de EXPAND Publicatieprijs 2017 van het Centrum voor Revalidatie van het UMCG gewonnen.
  [...] » Lees verder

BLOG Brainwave: Bewegen of beweging

BLOG Brainwave: Bewegen of beweging

03-01-2018

Het verwerken van visuele informatie lijkt een eenvoudige klus voor de hersenen. Promovendus Jasper Fabius vertelt wat er allemaal bij komt kijken. [...] » Lees verder

» meer nieuwsberichten

Recente  publicatie  kenniscentrum

  Alsem MW, Van Meeteren KM, Verhoef M, Schmitz MJWM, Jongmans MJ, Meily-Visser JMA, Ketelaar M.

Co-creation of a digital tool for the empowerment of parents of children with physical disabilities.

Res Involv Engagem. 2017 Dec 11;3:26.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief